Politieke beschouwingen SP - ons economisch systeem is failliet.

12 november 2022

Politieke beschouwingen SP - ons economisch systeem is failliet.

Onze politieke beschouwingen kunt u hierbij lezen. Doet u dat vooral!

We hebben als gemeenten last van een slecht bestuurd land door kabinetten die meer waarde hechten aan macht dan aan een lange termijnvisie. Maar we hebben als gemeenten, maar vooral als inwoners last van het economisch systeem zoals het al jaren bestaat en waarvan de laatste jaren keer op keer zichtbaar wordt dat dit systeem slechts werkt voor een beperkte groep mensen. En waardoor we dus van de ene in de andere crisis rollen. Dat is geen natuurverschijnsel maar het gevolg van weloverwogen en zeer bewuste politieke keuzes wereldwijd.

We lichten hier de wooncrisis uit. De uitverkoop van onze volkshuisvesting is jaren geleden ingezet. De gevolgen zijn voor een kleine groep al jaren maar voor steeds grotere groepen inwoners vandaag merkbaar. Het huidige systeem veroorzaakt schrijnende uitwassen maar bedient ook een grote kiezersgroep van huizenbezitters die er warmpjes bijzitten. De huren gaan door het dak omdat huizen niet gebruikt worden om iedereen van een woning te voorzien, maar om dik, ik benadruk, dik geld mee te verdienen. De huur is voor velen al veel te hoog. Voor een sociale huurwoning en voor de middeninkomens die vechten om een woning tegen absurd hoge huurprijzen. Want dat wat schaars is daar kan geld mee verdiend worden. Een bewuste politieke keuze van destijds minister Blok van wonen. De uitverkoop van onze prachtige volkshuisvesting.

Is het radicaal om onze daklozen per direct te huisvesten? Of is het realistisch om dat te doen. Moeten we dat niet omdraaien. Is het niet radicaal om 100.000 mensen op straat te laten leven? We zouden wonen niet betaalbaarder moeten maken maar streven naar betaalbaar wonen voor iedereen. We moeten niet streven naar minder dakloosheid maar naar geen dakloosheid. Is dat idealistisch? Is dat ideaal onmogelijk? Onder de huidige omstandigheden wel maar moeten we dan niet, zoals stadsgeograaf Hochstenbach in zijn boek Uitgewoond zegt ons ideaal aanpassen of moeten we de omstandigheden veranderen? Wat de SP betreft veranderen we de omstandigheden. Daar moeten we met elkaar hier in Enkhuizen en verder in Den Haag over na gaan denken. Het is een grof schandaal dat we 100.000 mensen op straat laten wonen. Het is een grof schandaal dat de huren nog meer stijgen en moeders hun kinderen de laatste week van de week geen warme maaltijd kunnen voorzetten. Dat scholen de ontbijtjes voor kinderen moeten verzorgen omdat er thuis geen geld voor is. Net zoals het een grof schandaal is dat je in steden als Amsterdam, Utrecht of Den Haag  € 1.500 voor 45 m2 woning aan huur moet betalen. Dat is voor velen onbetaalbaar maar je hebt in ieder geval een dak boven je hoofd.

En zo neemt de rijkdom toe, het aantal armen ook. De armen wonen in vele gemeenten zoals Enkhuizen, stille armoede neemt toe met alle gevolgen van dien, voor welzijn en gezondheid, het wakkert het wantrouwen richting de overheid aan. Die overheid die niet meer te vertrouwen is, die er niet is voor jou en waar je het als een groot aantal inwoners van ons Nederland niet meer van moet hebben. Met alle maatschappelijke gevolgen van dien.

Na elke crisis worden rijken rijker en armen armer. Tel het aantal crises op die we vanaf  2008 opeenvolgend doormaken.

We kunnen we niet anders dan met elkaar constateren dat onze samenleving verrot is, dat het huidige economische systeem failliet is en dat we met elkaar dit probleem bij de basis moeten veranderen.

Alleen zo kunnen we een einde maken aan de ongelijkheid, aan de voedselbanken, aan de situatie waarin jongeren geen toekomst kunnen opbouwen en waarin groepen tegenover elkaar worden gezet om elkaar te bevechten om de schaarse woning, die vaak in handen is van speculanten en verhuurd worden voor die hoge huurprijzen om die dikke winsten mee te behalen en waarin we onze ouderen niet de zorg kunnen bieden die men nodig heeft, met grote eenzaamheid tot gevolg en zo door en zo voort.

Het probleem radicaal dus bij de wortel aanpakken betekent perspectief bieden op een andere samenleving, waar mensen voorrang krijgen op de winst. Het is tijd voor verandering. Wij zijn vergeten wat de kracht van de massa teweeg kan brengen. Hiervan zijn genoeg voorbeelden te vinden in het verleden. Dat willen we als fractie van de SP gezegd hebben. En dan heb ik er nog maar 1 crisis uitgelicht.