Ach ja, die posters …

25 juni 2017

Ach ja, die posters …

Veel ophef, de laatste weken, over de posters die onze ROOD-jongeren her en der in Enkhuizen hebben geplakt. Met de posters vragen de jongeren aandacht voor een groot maatschappelijk probleem in onze stad: het tekort aan betaalbare jongerenwoningen.

Natuurlijk was er ophef: al die beplakte afvalbakken en elektriciteitskasten besmeurden het stadsbeeld. Wat moesten al die toeristen wel niet denken?

Onze SP-afdeling kreeg veel opmerkingen, en dat begon meteen daags na de plakactie. Reacties als “schandalig, die posters!” en “Dat doe je toch niet … dit gaat ons klanten kosten!”. Maar ook vele juist positieve reacties. En die lees je natuurlijk niet in de kranten. “Goed hoor, dat die jongens opkomen voor dit probleem”, en “Ja, ik herken het! Mijn dochter van 24 zit ook nog thuis te wachten op een eigen plek!”.

Inmiddels hebben de jongeren zelf een flink aantal posters alweer verwijderd – afgelopen week verdwenen de laatste. Zorgelijk is, dat vanuit de meeste plaatselijke politieke partijen alleen maar werd afgegeven op de geplakte posters, en niet op het achterliggende probleem. Klopt ook wel, want zowel D66 als de VVD draaien hun hoofd om als het op het werkelijke probleem aankomt.

En blijkbaar is het even wennen als jongeren ook op maatschappelijk gebied van zich laten horen.

Gelukkig: de meeste Enkhuizers weten maar al te goed dat onze SP en onze ROOD-groep opkomen voor de mensen hier. Wil je jongeren in Enkhuizen houden, dan moet er op z’n minst toch een woning voor ze zijn.

Dinsdag 27 juni komen leden van onze ROOD-groep inspreken op de commissie Grondgebied – dan komt namelijk de Regionale Woonvisie aan de orde.