Verslag raadsvergadering 6 november  2012

9 november 2012

Verslag raadsvergadering 6 november  2012

Het belangrijkste punt van deze raadsvergadering was de programmabegroting 2013.

Aan de hand van maximaal tien stellingen kon elke partij de specifiek financiële beschouwingen toelichten. Onze stellingen zijn:

1. De landelijke ontwikkelingen baren ons zorgen. Het kabinet bezuinigt veel en een van de methodes hiervoor is het overhevelen van taken naar de gemeente met een korting op het budget. Deskundigheid en efficiency moeten worden verkregen door fusies van gemeentes tot een grootte van meer dan 100.000 inwoners. Het lage vertrouwen van de burger in de (plaatselijke) politiek zal, door deze van bovenaf opgelegde fusies, niet toenemen maar eerder afnemen. Wij zijn tegen van bovenaf uit efficiencyoverwegingen opgelegde fusies. Verregaande samenwerking, daar waar mogelijk, juichen we toe.

2. Wij zullen ons als plaatselijke politiek meer moeten inzetten om het vertrouwen van onze burgers in de politiek te vergroten. Dit betekent helder en transparant zijn. Openbaarheid van bestuur betekent dat de burger moet kunnen volgen waar het stadsbestuur mee bezig is. De toename van niet openbare informatie en informatiebijeenkomsten is schadelijk voor de beeldvorming over de politiek. Wij pleiten voor een betere toegankelijkheid van de informatie voor de burgers van Enkhuizen.

3. We werken nauw samen met instellingen om onze burgers zo goed mogelijk van dienst te zijn bij de transitie op het gebied van de zorg. Wij maken maximaal gebruik van de deskundigheid van het werkveld, zodat de uitvoering van WMO en jeugdzorg maximaal rendeert.

4. Enkhuizen blijft een stad met een sociaal beleid. Door de verregaande bezuinigingen vanuit de landelijke overheid pleiten wij ervoor dat de zwakke burger onze uiterste bescherming verdient. Wat ons betreft weegt dit altijd mee in de besluiten die worden genomen

5. In een beleidsarme periode dienen we terughoudend te zijn met het inhuren van externen voor het doen van onderzoeken of het uitbrengen van advies voor projecten die in de nabije toekomst niet tot uitvoering komen.

6. In deze tijd van bezuinigingen zien we steeds meer dat openbare voorzieningen steeds meer aan marktpartijen worden overgelaten. Een van de ontwikkelingen is dat het peuterspeelzaalwerk ondergebracht wordt bij de private kinderopvang. Dit vinden wij een negatieve ontwikkeling. Peuterspeelzaalwerk heeft een duidelijke andere maatschappelijke functie. Zeker als we het in het licht zien o.a. van de opsporing van b.v. laaggeletterdheid. We moeten ons daarnaast realiseren dat de kinderopvang op dit moment in handen is van nog maar 4 marktpartijen.

7. Kennis en cultuur hoort voor iedereen makkelijk toegankelijk te zijn. Veelal worden de eerste stappen op school en in de bibliotheek gezet om daar kennis mee te maken. We pleiten dan ook voor een goede bibliotheek functie in onze gemeente.

8. Met lastenstijging voor onze eigen burgers zal behoedzaam worden omgegaan, waarbij de zwakke burger zoveel mogelijk wordt ontzien. Daarom In tijden van economische crisis past ons terughoudendheid met betrekking tot het aangaan van grote projecten waarvan de noodzaak niet vaststaat of die lastenverzwaring voor onze burgers met zich meebrengt.

9. We gebruiken alle middelen en instrumenten om onze jeugd in een gezond woon- en leefklimaat te laten opgroeien, waarbij we ze in bescherming nemen tegen overmatig drank- en drugsgebruik. Overlast pakken we aan. We verscherpen de handhaving.

10. Om de economie in onze stad te stimuleren en de binnenstad van Enkhuizen voor inwoners en bezoekers zo aantrekkelijk mogelijk te laten zijn pakken we de leegstand aan en faciliteren we ondernemers waar kan.

Er ligt een bezuinigingstaakstelling van € 900.000 bovenop de bezuinigingstaakstelling van vorig jaar.

Wetende dat het grootste deel van de begroting van de gemeente nauwelijks te beïnvloeden is wordt dit dus een pittige klus. En met de verschillende visies op onze samenleving van de diverse politieke partijen lijkt dit haast ondoenlijk.

Bij de presentatie van de kadernota 2013 is afgesproken in de raad om de € 900.000 te bezuinigen met de volgende verdeling:

• € 350.000 op eigen bedrijfsvoering
  • € 200.000 door de inkomsten te verhogen
  • € 350.000 te bezuinigen op bestaand beleid

Maar dan de invulling. Om voor het college inzichtelijk te krijgen hoe de partijen hierin staan heeft het ambtelijk apparaat een voorstel gedaan waarop bezuinigd zou kunnen worden op het bestaand beleid. In gesprekken met de diverse fracties zou je verwachten dat daar dan iets uit zou komen waarmee we verder kunnen. En inderdaad: in de verslagen van deze gesprekken zijn een aantal grote gemene delers terug te vinden. Merkwaardig dat het college een aantal van deze gezamenlijke bezuinigingsideeën niet heeft verwerkt in de raadsbrief over de programmabegroting 2013. Dat zou een goede start geweest zijn.

De coalitiepartijen hebben scherp stelling genomen tegen de invulling van de bezuinigingstaakstelling van het college.
Zij zijn gekomen met een amendement waarin zij de bezuinigingen op een geheel andere wijze willen invullen:
€ 28.000 op de programma’s

• 1. Bestuurlijke organisatie
  • 2. Veiligheid
  • 3. Verkeer en vervoer
  • 4. Openbare buitenruimte
  • 9. Ruimtelijke ordening /volkshuisvesting
  • 10. Economische zaken en toerisme
  • 11. Havens

en € 509.500 op de programma’s

• Onderwijs/kinderopvang
  • Sociale zaken en werkgelegenheid
  • Volksgezondheid en milieu
  • Welzijn, cultuur en sport.

Begrijpelijk van de VVD fractie, iets minder begrijpelijk van D’66 maar slecht te begrijpen van de CDA-fractie. Je zou verwachten dat de laatste nog enigszins het sociale gezicht zou laten zien.
Wat ons betreft: handen af van de sociale voorzieningen.
De vergadering is geschorst en zal hervat worden op dinsdag 13 november. Wordt vervolgd dus.

kadernota 2013
Programmabegroting 2013
Agenda en stukken van de Gemeenteraad van 6 november 2012

Reageren?

Wilt u reageren op een bericht?

Graag! Wij horen graag uw mening en willen met iedereen de discussie aangaan.

Een paar spelregels:

• Alleen reacties die serieus ingaan op de inhoud van het bericht worden geplaatst. Aan "bagger" en "afzeikerij" doen we niet mee.
  • Anonieme reacties worden niet geplaatst
  • Wilt u reageren, maar niet in het openbaar? Gebruik dan onze contactpagina