Uitreiking 100% Sociaal Prijs op eindejaarscafé SP

28 december 2023

Uitreiking 100% Sociaal Prijs op eindejaarscafé SP

Foto: Baris Ermis

Sinds 2016 reikt de SP Westfriesland de 100% Sociaal Prijs uit. Tijdens corona is de prijs één jaar niet uitgereikt. De 100% Sociaal Prijs wordt uitgereikt aan personen of organisaties die zich belangeloos inzetten voor de gemeenschap. Iedereen kan een persoon of organisatie voordragen. Uit de voordrachten worden drie genomineerden geselecteerd, maar helaas kan maar één van de genomineerden de prijs krijgen.

Dit jaar waren genomineerd:

De eerste genomineerden zijn Esther Scheper en Vanessa Hakhof van Buurtverbinders, zoals zij zichzelf noemen.

Ze gingen in maart van dit jaar van start met hun buurthuis in Princenhof. Dit initiatief bleek vanaf dag 1 een succesformule. De buurt werd verbonden, maar helaas was de eerste locatie van tijdelijke aard. Nadat Esther en Vanessa de politiek erbij betrokken is het gelukt om, zoals ze zelf zeggen, op schuifelafstand een nieuwe locatie te betrekken. We feliciteren hen van harte met dit prachtige en o zo noodzakelijke initiatief. Fantastisch.

De tweede genomineerde is Widia de Jong van Stec-WF (Stichting Entertainment en Cultuur Westfriesland).

De stichting Entertainment en Cultuur is voor het versterken van de sociale cohesie, het bestrijden van eenzaamheid en het verzorgen van activiteiten en mogelijkheden ten behoeve van kwetsbare inwoners met sociale of psychische problematiek of een lichte verstandelijke beperking.

Widia organiseert met haar stichting regelmatig benefiet bijeenkomsten waarbij de opbrengst volledig naar het goede doel gaat, omdat ze de kosten voor eigen rekening neemt.

Widia zorgt dat de gemeenschap, waar zij deel aan neemt, bijeen
blijft. Dat doet ze op vele fronten. Ze heeft oog voor mensen die een steuntje in de rug nodig hebben. De wereld wordt er een beetje beter van.

De derde genomineerde is Jan van der Gracht. Jan zet zich in Hoorn al jaren voor de minder bedeelden.

Dit doet Jan het hele jaar door met zijn stichting Noodzaak Hoorn.
Door eten uit te delen aan degenen die het net wat minder hebben,
maar ook door bijvoorbeeld een speeldag te organiseren voor de
jeugd, zoals afgelopen september.

Jan is erg begaan met de Horinezen die alle eindjes niet aan elkaar kunnen knopen. Ieder jaar, en ook de afgelopen december, staat Jan vlak voor de kerst met een winkelwagen voor meerdere supermarkten in de stad.
Hij zamelt zo eten in om dat vervolgens weer voor de kerstdagen
uit te delen aan de stadsgenoten die dat hard nodig hebben maar net twee euro teveel verdienen om in aanmerking te komen voor de voedselbank, maar een voedselpakket heel goed kunnen gebruiken. Wat een mooie initiatieven.

Alle genomineerden hebben de wereld een beetje mooier gemaakt in het afgelopen jaar en dat zullen ze de komende jaren ook blijven doen.

De winnaar van de 100% Sociaal Prijs 2023 is Jan van der Gracht. Helaas zat Jan ziek thuis maar de prijs wordt naar hem toe gebracht.

Alle genomineerden en de winnaar willen we van harte feliciteren.

Comité 100% Sociaal Prijs van de SP:

Joop Knukkel -Kees van Spronsen -Marcel Lathouwers