23 november - Nederland maakt een ruk naar rechts

28 november 2023

23 november - Nederland maakt een ruk naar rechts

Foto: gemeente / gemeente

23 november mochten we naar de stembus. Lilian Marijnissen heeft uit alle macht geprobeerd om met andere partijen in debat te komen over de ideeën die partijen hebben voor Nederland.

Maar het ging over “Wie wordt de grootste”, “ Wie wordt de premier” en daarmee ging het over geen enkel idee voor ons land, ging het niet over een visie voor de nabije en verdere toekomst, ging het niet over plannen mèt en ideeën vòòr Nederland en haar inwoners.

We hebben als SP op straat gestaan, op de zaterdag voor de verkiezingen na, als enige politieke partij. We hebben veel met mensen gesproken en begrijpen de zorgen over migratie, woningnood, tweedeling, armoede, toeslagenschandaal.

“Ik stem op Omtzigt”, heb ik meerdere mensen horen roepen. Als ik ze dan vroeg wat hem of haar zo aansprak aan zijn verkiezingsprogramma bleef het stil.

Omtzigt, het lid van de Tweede Kamer die tegen zijn eigen coalitie inging. Dat dwingt respect af, maar is wel hoe ons politieke stelsel hoort te werken. De kamer die het kabinet controleert, ongeacht of jouw partij in de regering zit of niet. Dat dit weinig tot niet gebeurt, moet ons grote zorgen baren. En dat NSC hierdoor met 20 zetels in de kamer komt zo mogelijk nog meer.

Wat grappig was, als het niet zo treurig is, is dat we met regelmaat op straat te horen kregen dat, om het in het kort te formuleren, de situatie waarin we nu verkeren de schuld is van die linkse rakkers. Twaalf jaar afbraakpolitiek van de VVD onder leiding van Rutte, mogelijk gemaakt door samen te werken met een scala aan partijen in de afgelopen jaren, van links tot rechts. Partijen die daar stuk voor stuk een hoge prijs voor betaalden. Slecht beleid mede mogelijk gemaakt door partijen die hun verantwoordelijkheid namen om het wat bij te sturen, het motto van de ChristenUnie bijvoorbeeld. Maar k..beleid blijft k..beleid ook al is het een beetje minder k..beleid (excusez le mot). Het neoliberalisme viert hoogtij.

Mensen zitten in de knel, worden niet meer gezien, geholpen of ondersteund door de overheid. Jongeren die geen vast contract kunnen krijgen, geen huis kunnen krijgen, schulden hebben, geen toekomstperspectief. Een deel daarvan stemt op de PVV van Wilders, want die gooit die buitenlanders eruit. Dat de PVV met de VVD mee heeft gestemd om de sociale woningbouw in de uitverkoop te doen, weten deze kiezers niet. Dat de PVV de enige partij is die hardop zegt wat zij vinden, dat weten ze wel.

Ook SP stemmers, zelfs SP leden, hebben op de PVV gestemd, vanuit strategisch ooppunt of omdat ze het met hem eens zijn.

Ik wil niet wonen in een land waarin we groepen demoniseren, uitsluiten, stigmatiseren, een etiket opplakken. Ik geloof in een samenleving van samen.

Menselijke waardigheid - met respect voor ieder mens. Het recht om in vrijheid, met respect voor anderen en voor alles wat leeft, geluk na te streven.

Gelijkwaardigheid -  de ene mens is niet meer waard dan de andere. Mensen worden niet achtergesteld of gediscrimineerd.

Solidariteit - mensen zijn gelijkwaardig maar zijn niet gelijk. De ene mens heeft meer kansen dan de andere mens. Dat is vaak geen eigen verdienste maar heeft te maken met waar je wieg staat of hoeveel geluk je hebt. Als we naar elkaar omzien, worden we er allemaal beter en gelukkiger van.

In zo’n wereld wil ik leven en daarom ben en blijf ik lid van de SP.  Bij de politiek gehaald door raadslid Mieke Delleman. “We kunnen het verschil maken”.

Natuurlijk willen we graag bij de winnaars horen, maar bovenal wil ik bij een partij horen met een visie die staat als een huis, een partij die in het klein en in het groot het verschil kan maken.

Zo gaan we door voor een betere wereld, schouder aan schouder en zij aan zij.

Margreet Keesman

Fractievoorzitter SP Enkhuizen

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.